De beste url structuur kiezen

(saskia) #1

Dag allemaal,

Wij gaan binnenkort over op Magento 2 met een goed scorende (SEO) website. Nu zijn de ontwikkelaars nog druk bezig en komt de vraag omhoog of de url structuur die zij voor ogen hebben de goede keuze is.

Onze huidige structuur is domein. com/nl/categorie-naam/product-page. Met canonical op 1 categorie url, omdat hetzelfde product onder meerdere categorien valt.

De ontwikkelaars hebben nu de canonical zo gezet dat wanneer iemand op een product page komt (vanuit alle categorien) de url er altijd zo uit ziet: domein. com/nl/product-page

Is dit de beste keuze? Vanuit SEO oogpunt neig ik naar nee, omdat je product pagina even veel waarde krijgt als de losse domein. com/nl/categorie-naam/ Plus je structuur valt weg. Maar aan de andere kant, hoe korter de url, hoe beter. Hopelijk kunnen jullie uitsluitsel bieden in welke keuze het beste is met onderbouwingen…

Alvast bedankt!

(Roland Reijerse) #2

idd, nee…

zou de nl er uit halen…

domein.nl/categorie/product
en
domein.nl/product

dat zijn zuivere links die door magento gemaakt worden en ook dat allee is niet voldoende

(Frank Daamen) #3

Hoi Saskia,

Mijn advies is altijd een boomstructuur aanhouden. Dus url-path met categorie of subcategorie erin. De link blijft kort genoeg. De linkjuice van bovenaf is mijn inziens veel belangrijker dan de lengte van de url (die overigens in deze opzet nog steeds overzichtelijk blijft)

Groet Frank

(saskia) #4

Dank je! Grappig, ik krijg echt 50/50 advies hierin. Ik had dezelfde vraag ergens anders gesteld waar zij weer aangaven dat het weinig uitmaakt. Toch bedankt, want ik neem dit zeker mee.

Aangezien onze website met categorie in urls succesvol is, gaan we dit proberen dmv een plugin wel aan te houden. Wellicht door alles richting 1 hoofdcategorie te verwijzen. Wat nu eigenlijk ook gebeurt, maar rommeliger.